Dansk Yoyo Forum
Vil du reagere på denne meddelelse? Tilmeld dig forummet med et par klik eller log ind for at fortsætte.

Artikel om Yoyo

Go down

Artikel om Yoyo Empty Artikel om Yoyo

Indlæg  AndersNielsen Søn Dec 15, 2013 9:18 pm

Hej. Jeg har et udkast til en lille artikel om yoyoen. Nogen der vil læse med? Har jeg forstået med udviklingen af yoyoer korrekt?


Yoyo

Yoyo, diablo, kendama – hver tid har sin dille, og yoyoen har haft flere perioder, hvor den har hittet stort og bredt. Seneste store hitperiode var i slutningen af 1900-tallet, hvor de fleste skolebørn i den vestlige verden legede med yoyo i frikvarter. Der har dog været flere mindre hitperioder siden.

Oprindelse
Yoyoens oprindelse er stadig lidt af et mysterium. Der findes kilder, der peger på Indien, Kina og Grækenland. Yoyoen blev første gang populær i Europa i slutningen af 1700-tallet, hvor den var yndet legetøj for de mere velstillede familier i England og Frankrig.

Udvikling
Yoyoen har gennemgået markant udvikling frem til i dag. Der findes flere forskellige slags yoyoer: Nogen der kan spinde nærmest uendeligt, nogen sender yoyo retur med det samme og andre, der lader yoyoen spinde indtil den når et fastlagt tempo og sendes tilbage.
Og der findes selvfølgelig en helt almindelig yoyo, men den kommer dog mere og mere til at ligne en mini-diablo.

Tricks
Jorden rundt eller gå tur med hunden er klassiske yoyo-tricks, men med udviklingen indenfor yoyoens design, kan man i dag lave uendeligt mange svære tricks. Yoyoen kan spinde længere og det er samtidig blevet nemmere at gribe yoyo med diablo- designet.

Yoyo i Danmark
Yoyo-sporten er i dag meget undergrundspræget, men der findes forummer på nettet og mange søger inspiration, og viser egne tricks frem, på YouTube og andre videodelingssteder. Der er hverken Danmarksmesterskaber eller klubber i Danmark længere.

Yoyo-kultur
Yoyo er for de fleste mennesker en hygge-aktivitet, som ikke kunne finde på at træne for andet end hyggens skyld.
I andre lande findes der både klubber og meget seriøs træning. Der bliver afholdt et antal større internationale mesterskaber hvert år, hvor deltagerne har trænet i tusindvis af timer.

Yoyo med flere betydninger
I dag kendes yoyo også som en fysisk test, aktier der går op og ned eller en kæreste, der kommer og går.


Håber på lidt feedback.
Det kan være om træningskultur, indbredning, mesterskaber, andet.

Jeg vil også gerne vide om der findes særlige yoyo-lege eller træningsøvelser?
Jeg skal nok sørge for, at eleverne i skolerne får mulighed for at dyrke yoyo i idrætstimerne.

AndersNielsen
Sleeper
Sleeper

Antal indlæg : 3
Join date : 13/12/13

Tilbage til toppen Go down

Tilbage til toppen

- Lignende emner

 
Forumtilladelser:
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum